جادو چیست ؟ جادوگر و ساحره کیست ؟ آیا جادو واقعیت دارد ؟ طلسم و افسون در جادو چیست ؟ اینها سوالاتی است که در ذهن همه وجود دارد . مردم عموما در هر دین و آینی و در هر کشور و قاره ای که باشند به جادو اعتقاد دارند . و این اعتقاد جزیی از زندگی مردم جهان به شمار میرود . در این مقاله از وبسایت ماورایی منطقه 51 قصد داریم به موضوع جادو چیست ؟ بپردازیم و تحقیقاتی رو پیرامون این موضوع ارایه بدهیم . از شما همراهان دعوت میکنیم مقالات پیشین ما با موضوع ام صبیان چیست را نیز مطالعه بفرمایید .
طلسم و جادو در بسیاری از انواع آیین ها و برای مقابله با شگون های شیطانی مورد استفاده قرار می گرفت. جادوی دفاعی یا مشروع در بین النهرین (asiputu یا masmassutu در زبان اکدی) افسون ها و اعمال آیینی بود که برای تغییر واقعیت های خاص انجام می شد. بین النهرینان باستان بر این باور بودند که سحر و جادو تنها دفاع قابل قبول در برابر شیاطین، ارواح و جادوگر شیطانی است.

جادو چیست ؟ و جادوگر کیست ؟
در تعریف عمومی شخصی که با استفاده از طلسم و افسون برای انجام کاری به موجودات ماورایی وصل میشود را جادوگر یا ساحره مینامند . و کاری که وی به این نیت انجام میدهد جادو نام دارد .
در پاسخ به اینکه جادو چیست ؟ باید گفت که تلاش برای تعریف و توصیف جادو باید با لغزندگی این مفهوم در نظر گرفته شود، زیرا جادو اغلب در برابر چیزی که ظاهراً نیست درک می شود: به طور معمول، دین «مناسب» و علم «عقلانی»، حتی اگر هم دین و هم علم به همان اندازه اشیاء گریزان هستند. جادو با وجود وضعیت مبهم و تعصبات مرتبط با آن، یا شاید دقیقاً به این دلایل، مدتهاست که دانشمندان علوم انسانی و به ویژه انسان شناسی را مجذوب خود کرده است.
سحر و جادو، که گاهی به آن طلسم و افسون می گویند، کاربرد باورها، مناسک یا اعمالی است که با این باور به کار می رود که می توانند موجودات و نیروهای طبیعی یا ماوراء طبیعی را دستکاری کنند. مقوله ای است که در آن عقاید و اعمال مختلفی قرار گرفته است که گاه از دین و علم جدا شمرده می شود.
در دین اسلام جادو یک واقعیت شمرده شده و در قرآن کریم نیز از آن صحبت به میان آمده است . همچنین پیروان ادیان دیگر مثل مسیحیان و یهودیان و حتی پیروان ادیان غیر الهی نیز به جادو اعتقاد دارند . ولی در فرهنگ غربی، جادو با ایده های دیگری، مانند بیگانه بودن و بدوی گرایی پیوند خورده است . که نشانگر قدرتمند تفاوت فرهنگی است . در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، روشنفکران غربی عمل سحر و جادو را نشانهای از ذهنیت بدوی میدانستند و معمولاً آن را به گروههای به حاشیه رانده شده نسبت میدادند .
تاریخ جادوگری
گفتنی است در بین النهرینان باستان برای آن از جادو استفاده می کردند تا از خود در برابر جادوگران شیطانی محافظت کنند که ممکن است آنها را نفرین کنند. جادوی سیاه به عنوان یک مقوله در بین النهرین باستان وجود نداشت، و شخصی که به طور مشروع از جادو برای دفاع از خود در برابر جادوی نامشروع استفاده می کرد، دقیقاً از همان تکنیک ها استفاده می کرد. تنها تفاوت عمده این واقعیت بود که نفرین در خفا انجام می شد، در حالی که جادوی دفاع در علنی و در صورت امکان در مقابل تماشاگران انجام می شد. یکی از آداب تنبیه جادوگر به نام «ماقلو» یا «سوزاندن» معروف بود . شخصی که به او مبتلا به جادوگری مینگریست، تصویری از جادوگر میسازد و شبانه آن را محاکمه میکند. سپس، پس از مشخص شدن ماهیت جنایات جادوگر، شخص مجسمه را می سوزاند و بدین وسیله قدرت جادوگر را بر آنها می شکند.
جادو بیشتر برای دفاع و پاکسازی از گناه استفاده میشد . ولی یک نوعی از طلسم های عشق نیز وجود داشت. اعتقاد بر این بود که چنین طلسم هایی باعث می شود که شخص عاشق شخص دیگری شود، عشقی را که محو شده بود باز می گرداند، یا باعث می شود که شریک جنسی مرد بتواند نعوظ را در حالی که قبلاً قادر نبود حفظ کند. طلسم های دیگری برای آشتی دادن مرد با خدای حامی خود یا آشتی دادن زن با شوهری که از او غافل شده بود استفاده می شد.
در مصر باستان ، جادو (به عنوان خدای هکا) بخشی جدایی ناپذیر از دین و فرهنگ بود . ما آن را از طریق مجموعه قابل توجهی از متون که محصول سنت مصری هستند، می شناسیم. جادو را هم سلسله مراتب کشیش باسواد و هم کشاورزان و گله داران بی سواد انجام می دادند، و اصل هکا زیربنای تمام فعالیت های آیینی، هم در معابد و هم در محیط های خصوصی بود .

ورد و افسون چیست ؟
در ادامه مطلب جادو چیست باید به وازه های معروف ورد و افسون اشاره کرد . در تعریف کلی به جملاتی که جادوگر و ساحره برای دعوت از موجودات ماورایی تکرار میکند ورد یا افسون گفته میشود . در باور عموم استفاده و تکرار افسون ها باعث خوش شانسی و بخت و اقبال میشود .
واژه افسون در عربی به معنی تعویذ و حرز و محافظ به صورت شفاهی است که برای محافظت از شخص یا دفع خطرات استفاده میشود .
افسون با معانی مختلف در کتاب های اوستا و کتب یونانیان به چشم میخورد . در گذشته اوراد و افسون های زیادی در بین ایرانیان استفاده میشده است ولی پس از فتح ایران به دست مسلمانان ، قرآن به عنوان منبع اوراد جای افسون های زرتشتی را گرفت .
معمولا طلسم و جادو با افسون همراه است و گاها به یک معنی گرفته میشود . افسونگر یا جادوگر هر دو به یک معنی مورد استفاده قرار میگیرد .
در فیلمها و ویدئو های مربوط به جادو میبینیم که شخص جادوگر و ساحره ها در مکانهایی نشسته اند و جملاتی را تکرار میکنند . این جملات همان افسون میباشد .
جادو گاهی اوقات به سفید و سیاه و بالا و پایین تقسیم می شود. جادوی سیاه خودخواهانه است و افراد دیگر را در نظر نمی گیرد، در حالی که جادوی سفید نوع دوستانه یا فداکار است و به طور کلی به دنبال حفظ یا بازگرداندن تعادل جهان است. آرایش روانی افسون گر تعیین می کند که چه نوع جادویی ( سفید یا سیاه ) می تواند اعمال کند.
جادو در زمان حضرت سلیمان
در قرآن حضرت سلیمان را پیامبر بزرگ اسلام می دانند. در محافل عمدتاً غیر کتاب مقدسی، سلیمان به عنوان یک جادوگر و یک جن گیر شناخته شده است.
در کتب قدیمی آمده است که در زمان حضرت سلیمان نبی ، شیاطین بر روی زمین تسلط یافتند و با آموزش جادو و پرورش ساحره ها مشکلاتی را برای مردم بوجود آوردند . از این رو سلیمان یک حلقه ماوراء طبیعی را از فرشته میکاییل دریافت می کند. سلیمان با استفاده از قدرت حلقه، یک فهرست کامل از شیاطین را احضار می کند و با تشخیص ارتباط آنها – قحطی، بیماری – و لگدمال کردن آنها از طریق فراخوانی فرشتگان و قدرت های جادویی، بر آنها قدرت می گیرد.
سلیمان با کمک نیروی انگشتر 72 دیو که بزرگان شیاطین بودند را دستگیر کرده وبه غل و زنجیر کشید و برای ساخت معبد به کار میگیرد . و سپس آنها را تا ابد زندانی میکند . اطلاعات بیشتر و اسامی این دیوها در کتاب کلید گمشده سلیمان به صورت کامل توضیح داده شده است .
همچنین روایت میکنند که رسم سلیمان این بود که انگشتر را وقتی می خواست بشوید در می آورد و به یکی از همسرانش آمنه می داد تا در دست بگیرد. یک بار که انگشتر در نزد آمنه بود، روح سرکش صخر به شکل سلیمان درآمد و انگشتر را به دست آورد. سپس خود را بر تخت نشست و چهل روز حکومت کرد و در این مدت پادشاه واقعی، فقیر و مهجور در کشور پرسه زد. در روز چهلم صخر حلقه را در دریا انداخت. در آنجا ماهی آن را بلعید و ماهیگیر فقیری آن را گرفت و برای شام به سلیمان داد. سلیمان ماهی را برید، حلقه را پیدا کرد و به قدرت بازگشت.

جادو در ادیان ابراهیمی
در برسی موضوع جادو چیست در این قسمت از مقاله به برسی نظر ادیان ابراهیمی در مورد جادو میپردازیم .
جادو در اسلام : از نظر اسلام جادو واقیت دارد و در چند آیه از قرآن به آن اشاره شده است . در الهیات اسلامی، جادو به استفاده از قدرت های ماوراء طبیعی برای آسیب رساندن یا دستکاری دیگران اشاره دارد. این شامل استناد به ارواح بدخواه یا انجام مناسک برای رسیدن به خواسته های خودخواهانه می شود که اغلب به بهای رفاه دیگران تمام می شود. قرآن، کتاب مقدس اسلام، این گونه اعمال را به صراحت محکوم کرده و آنها را در زمره اعمال کفر و نافرمانی خداوند قرار داده است.
جادو در مسیحیت : کتاب مقدس (عهد عتیق و جدید) جادو را محکوم می کند. پدران کلیسا از نمونه کتاب مقدس پیروی کردند و جادو را نیز محکوم کردند. با این حال، جادو همچنان در میان مسیحیان وجود داشت و حتی تا حد زیادی بر اساس آیات کتاب مقدس برای منبع قدرت آن بود. بنابراین، جادو تا حدی به خاطر مسیحیان و استفاده کنایه آمیز آنها از جادو با کمک همان کتاب مقدسی که آن را محکوم می کردند، زنده ماند.
جادو در یهودیت : در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که جادو و یهودیت با هم ترکیب نمی شوند. اگر وارد کنیسه یا یشیوای مدرن شوید، حتی ممکن است به شما بگویند جادو ممنوع است. و آنها دلیل خوبی برای این کار خواهند داشت. تورات برخی از ممنوعیتهای صریح نسبت به جادوگری را بیان میکند. خروج 22:17 میگوید: «جادوگر را تحمل نکنید» در حالی که تثنیه 18:10-11 میگوید: «کسی در میان شما یافت نشود. . . که فال، فالگیر، ساحره ، جادوگر، طلسم کننده، یا مشورت با ارواح یا ارواح آشنا است.» و با این حال، علیرغم این ممنوعیت ها، یهودیت دارای تاریخچه ای غنی و پیچیده با چیزی است که ما آن را «جادو» می نامیم. حتی بسیاری از آداب و رسوم یهودیان مدرن وجود دارد که بر اساس آثار تاریخی و تأثیرات جادوگران است.

جادوی سیاه چیست ؟
جادوی سیاه که به عنوان جادوگری نیز شناخته می شود، استفاده از نیروی ماوراء طبیعی برای اهداف شیطانی و خودخواهانه و انجام اعمال مخرب برای از بین بردن جسمی یا روحی یا مالی شخصی است. این کار را می توان با استفاده از مو، لباس، عکس یا نگاه مستقیم به چشم قربانی انجام داد. تمرین جادوی سیاه چیز جدیدی نیست، از نسل ها قبل انجام شده است .
مفهوم جادوی سیاه مدتها جذابیتی عرفانی و اغلب شوم داشته است و تصاویری از آیینهای تاریک، نیایشهای اهریمنی و تعقیب اهداف خودخواهانه یا بدخواهانه را تداعی میکند. با این حال، فراتر از تصویرهای هیجانانگیز در فرهنگ عامه، ماهیت واقعی جادوی سیاه موضوعی پیچیده و چندوجهی است که غرق در تاریخ، مذهب و تکامل اعمال باطنی است. در این کاوش جامع، به ریشهها، تکامل، و برداشتهای مدرن جادوی سیاه میپردازیم و رابطه پیچیده آن را با قلمروهای گستردهتر جادو، دین، و غیبت روشن میکنیم.
ریشههای جادوی سیاه را میتوان به نخستین تمدنهای بشری جستوجو کرد، جایی که مرز بین اعمال معنوی و دستکاری نیروهای ماوراء طبیعی اغلب مبهم بود. در بسیاری از فرهنگ های باستانی، مفهوم “artes prohibitae” یا “artes magicae” ظهور کرد که به طیفی از پیشگویی ها و اعمال آیینی اشاره دارد که ممنوع یا خطرناک تلقی می شدند. اینها شامل اعمالی مانند نکرومانسی، ژئومانسی و فراخوانی موجودات اهریمنی بود که اغلب با تعقیب منفعت شخصی یا وارد کردن آسیب به دیگران همراه بود.
در طول دوره های قرون وسطی و رنسانس، جادوی سیاه با بررسی و آزار و اذیت شدید کلیسای مسیحی و تفتیش عقاید آن مواجه شد. اعمالی که به عنوان “جادوگری” یا “طلسم و جادو” تلقی می شد اغلب با مجازات های سخت برای جادوگر ها و ساحره ها از جمله اعدام مواجه می شد. با این حال، این مانع از ادامه تمرین جادوی سیاه نشد . بلکه آن تکامل یافت و با مناظر متغیر اجتماعی و مذهبی سازگار شد.
در اینجا به پایان بحث جادو چیست میرسیم . گرچه مطلب ناقص ماند ولی با توجه به محدودیتها تا جایی که توانستیم پیرامون بحث جادو چیست توضیح دادیم . از اینکه با ما بودید متشکریم .

No comment